Toystore Design Agency
Grafisk Form
UNDER MINA ÅR i New York kom jag att lära känna Marvin Scott Jarrett, mannen bakom tidningar som Nylon Magazine, RayGun och Bikini. Med honom startade jag upp designbyrån Toystore.
ett av hans krav var att jag bara fick använda Helvetica som typsnitt. Att arbeta så nära med just Helvetica kan leda till två känslor. Har eller kärlek. Och jag älskar Helvetica!
”Toystore is a creative agency that helps brands to communicate with innovators and early adopters. We do that by surrounding brands with the kinds of aesthetic ideas that appeal to people who are difficult to reach through traditional means. By tapping into nontraditional resources that range from fine artists to electronic musicians to internet gurus, we create campaigns that speak directly to the pollinators of new ideas and trends. Properly positioned, any brand – regardless of how large its potential market may be - can penetrate this most desirable audience. Our areas of expertise include advertising campaigns, web-site development, custom publishing, packaging, and product design.”
NÅGRA AV DE SAKER som blev till under min tid på Toystore var den grafiska profilen. En robot fick representera vårt gemensamma intresse för manga, anime och vinylfigurer. Men istället för att göra en gullig japansk variant blev det en gritty, hård och ruff power-bot.
Marvin äger och är chefsredaktör för väl ansedda modemagazinet NYLON. En av Toystores första kunder var sportskomärket Avia. Marvin fotade och jag var art director för annonskampanjen som gick i magazinet. En tresidors Premium page spread direkt bakom omslaget prydde ett av numren.
Tidningen Creator skapades för ett stort datorföretag. Magazinet skulle blanda tech-nyheter och branchskvaller men också bjuda på intervjuer med formgivare och andra inflytelserika. Helt enligt Marvins affärsförklaring här ovan.