Red Ribbon remake
Grafisk Form, Kampanjer, Projekt
DEN KLASSISKA symbolen Red Ribbon skapade en gång ett nytt koncept för marknadsföring av idéer och folkopinion. En solidaritetssymbol. Man kunde på ett enkelt och elegant sätt visa sitt deltagande, om det så gäller aids eller bröstcancer. För att tydliggöra vad den nu anrika symbolen står för tog RFSL tillsammans med Gedeon Design fram ett nytt band och annonsmaterial att använda i samband med World Aids Day, 1 December.
Det nya bandet
Originalbandets logotyp utvecklades i ett första steg till en hjärtform. Sympatiförbindelsen mellan hiv-positiva och hiv-negativa tydliggörs med den vita linjen. Eftersom hjärtformen inte skulle fungera i en tre-dimensionell miljö fick det göras en eftergift vilken i sin tur gjorde att textilbandet inte hamnade långt ifrån originalet.
Om Red Ribbon
(FRÅN WIKIPEDIA) Aids fick en enorm uppmärksamhet under senare delen av 1980-talet. Efter att rockikonen Freddie Mercury i november 1991 avlidit efter en lång tids sjukdom anordnade hans band Queen 1992 en tributgala som gav in mängder av pengar till aidsforskningen. Andra stjärnor som Elton John hakade på och startade insamlingar för att hitta ett botemedel mot aids. Det finns inget botemedel för sjukdomen, det enda kända botemedlet är att få en ryggmärgs donation av någon som är immun mot viruset. Denna operation lyckas sällan. Läkarvetenskapen tror i dag inte att en botande medicin är lösningen på problemet. Det finns dock ett antal bromsmediciner, som förlänger överlevnaden för behandlade, som även kan bibehålla en högre livskvalitet.
Om symbolen
(FRÅN WIKIPEDIA) Det röda bandet är en symbol för både förebyggande av narkotikamissbruk och för kampen mot aids.
Det ursprungliga AIDS Awareness Red Ribbon Project skapades genom New York-baserade Visual aids Artists Caucus 1991:
- Anonymitet som individer och att kreditera Visual aids Artists Caucus som helhet i skapandet av Red Ribbon Project, och inte att räkna upp varje enskild person som ”skapare” av Red Ribbon Project.
- Gratis upphovsrätt för bilden, så att ingen individ eller organisation kan dra nytta av användningen av det röda bandet.
- The Red Ribbon bör användas som ett medvetandehöjande symbol, inte som ett kommersiellt- eller varumärkesverktyg.
Den konstnärliga gruppen Astists Caucus som gjorde visuella hjälpmedel ville skapa en visuell symbol för att visa medkänsla för människor som lever med aids och deras anhöriga.
Inspirerad av det gula hedersband Gulfkrigets amerikanska soldater fick, valdes en röd färg för dess ”anslutning till blod och idén om passion – inte bara ilska, utan kärlek, som en Valentine.”. Den första bärs offentligt av Jeremy Irons under 1991 Tony Awards, bandet blev snart känd som en internationell symbol för medvetenhet för aidsfrågan.
The Red Ribbon fortsätter att vara en stark kraft i kampen för att öka allmänhetens medvetenhet om hiv / aids och i lobbyverksamhet ansträngningar att öka finansieringen för aids och forskning.