Prostatacancerförbundet Septemberkampanj
Kampanjer, News, Projekt
Prostatacancerförbundets Septemberkampanj inleddes under sommaren 2012 och har sedan dess agerat som ögonöppnare vid event och i tidningsannonser landet runt. Det, i sammanhanget, ovanligt offensiva grepp kampanjen uttrycker har gett stor uppmärksamhet. De iögonfallande färgerna och det något oroväckande mansansiktet lämnar ingen oberörd.
Prostatacancerförbundet med 26 patientföreningar verkar för ökad kunskap om prostatacancer samt bedriver stödverksamhet för drabbade och närstående. Det blå bandet har kommit i skymundan för det rosa bandet som marknadsförs stenhårt av den allomfattande Cancerfonden. Det var dags att få ut Prostatacancerförbundets egna meddelande och att profilera sig mer självständigt.
Färgskalan är inspirerad av Andy Warhols Marilyn Monroe affisher och kampanjtypsnittet är Eric van Bloklands vackra och starka Eames Century Modern.
Under 2013 anordnades över 150 aktiviteter runt om i Sverige, allt från bilsporttävlingar och travlopp till samtalsgrupper och föreläsningar av överläkare. Se förteckning över alla aktiviteter här. Höjdpunkten på Prostatacancerkampanjen 2013 var den 10 september då det var debatt och informationstorg. Visa inbjudan
Läs mer på PCFs sida